1.1
Nærværende Standardbetingelserne (herefter ”Betingelserne”) gælder for alle Tønder Emballage ApS’, CVR-nummer 15553049 (herefter ”Selskabet”), tilbud, salg og leverancer af ydelser og produkter, medmindre andet er skriftligt aftalt.
2.1
Det samlede aftalegrundlag udgøres af Betingelserne, Selskabets tilbud og kundens acceptskrivelse (”Aftalegrundlaget”).
2.2
Aftalegrundlaget kan suppleres af parternes skriftligt aftalte tillæg eller ændringer.
2.3
Kundens standardbetingelser er ikke en del af Aftalegrundlaget, medmindre det skriftligt er bekræftet af Selskabet.
2.4
Nærværende betingelser har således forrang i tilfælde af uoverensstemmende indkøbsbetingelser opstillet af kunden. Levering af Selskabets produkter og ydelser kan i denne henseende ikke anses for stiltiende accept af sådanne betingelser.
3.1
Selskabet fremsender tilbud på opgaven til kunden. Selskabets tilbud er kun gældende i 14 dage, beregnet fra den dag tilbuddet er dateret, medmindre andet er angivet. Har Selskabet ikke modtaget kundens skriftlige accept inden udløbet af denne frist, bortfalder Selskabets tilbud automatisk. Selskabets tilbud kan endvidere bortfalde, hvis en leverance/et produkt er udsolgt, eller leveringsbetingelserne ændres fra f.eks. en underleverandørs side.
3.2
Når Selskabet har modtaget den skriftlige accept af tilbuddet fra kunden, er aftalen bindende. Såfremt der er forhold, som ikke er i overensstemmelse med det af kunden ønskede, skal kunden straks give Selskabet skriftlig meddelelse herom. Herefter anses tilbud samt eventuelt skriftligt aftalte tillæg eller ændringer mellem parterne som værende det aftalte, og parterne er forpligtigede til at levere deres respektive ydelser i overensstemmelse hermed, jf. også pkt. 1-2.2.
3.3
En ordre er først bindende, når den er skriftligt godkendt af Selskabet.
3.4
Såfremt Selskabet sender en skriftlig ordrebekræftelse til kunden, anses denne som en del af det samlede Aftalegrundlag, jf. pkt. 1.
3.5
Såfremt det ved arbejder, hvor Selskabet sædvanligvis afgiver tilbud, undtagelsesvist ikke er muligt at følge proceduren i pkt. 1-3.2, har Selskabet mulighed for at udføre opgaven som en straksopgave. Ved straksopgaver er Selskabet berettiget til at fakturere kunden efter regning i henhold til det af kunden bestilte arbejde og fakturere i henhold til det udførte arbejde samt de leverede produkter/materialer.
4.1
Levering er Ab fabrik. (EX Works, jf. Incoterms 2020)
4.2
Kunden skal – medmindre andet er aftalt – afhente produkterne hos Selskabet. Omkostninger til pakning og eksportklarering i øvrigt afholdes af kunden.
4.3
Risikoen for Selskabets produkter og ydelser overgår til kunden på det tidspunkt, hvor Selskabet stiller godset til rådighed på for eksempel Selskabets lager eller fabrik. Godset skal ikke læsses af Selskabet, medmindre andet er aftalt.
4.4
Såfremt det mellem parterne er aftalt, at Selskabet skal pakke forsendelsen, anses levering for sket, når forsendelsen er pakket og står klar til at blive læsset enten hos kunden eller på Selskabets lager/fabrik.
4.5
Såfremt det mellem parterne er aftalt, at Selskabet skal læsse forsendelsen, anses levering senest for sket, når leverancen er læsset på en container.
4.6
Såfremt det mellem parterne er aftalt, at Selskabet skal pakke og/eller læsse forsendelsen hos kunden eller andre steder, der ikke er hos Selskabet, afholder kunden omkostninger til fragt samt til eventuelt maskiner/materiel, der er nødvendigt for på forsvarlig måde at pakke og/eller læsse forsendelsen.
4.7
Leveringstiderne er oplyst med forbehold for evt. underleverandørforsinkelse. Hvis Selskabet bliver bekendt med, at der vil opstå en underleverandørforsinkelse eller anser dette for sandsynligt, vil kunden omgående blive underrettet med oplysning om forventet nyt leveringstidspunkt.
4.8
Selskabet kan i intet tilfælde holdes ansvarlig for kundens indirekte tab som følge af en forsinket eller manglende leverance. Selskabet kan endvidere kun holdes ansvarlig for direkte tab, hvis der er tale om væsentlig misligholdelse af aftalen fra Selskabets side forudsat, at kunden kan godtgøre at have lidt et tab som følge af forsinkelsen.
5.1
Selskabet har tegnet behørig transportforsikring, der omfatter risikoen for skader på kundens varer frem til leveringstidspunktet, jf. pkt. 4.
5.2
Det er kundens eget ansvar at tegne forsikringer, der begrænser kundens risiko efter levering.
6.1
Selskabets betalingsbetingelser er netto 14 dage, medmindre andet er skriftlig aftalt.
6.2
Hvis kunden ikke betaler inden sidste rettidige betalingsdag, og skyldes forsinkelsen ikke Selskabets forhold, er Selskabet berettiget til at beregne morarenter fra forfaldsdagen i overensstemmelse med nationalbankens til enhver tid gældende rentesats og til at opkræve betaling for alle fakturerede og leverede varer og ydelser, uanset tidligere aftalte kreditbetingelser.
6.3
Hvis betaling er forsinket, forbeholder Selskabet sig retten til at tilbageholde yderligere leverancer.
7. Ejendomsforbehold og sikkerhedsstillelse
7.1
Selskabet bevarer ejendomsretten til de solgte varer, uanset om levering har fundet sted, indtil hele købesummen og eventuelle renter/gebyrer er betalt.
7.2
Selskabet er til enhver tid i forbindelse med eller efter aftalens indgåelse berettiget til at kræve betryggende sikkerhedsstillelse for Selskabets samlede omkostninger i forbindelse med aftalen.
8.1
Kunden skal straks skriftligt informere Selskabet hvis kunden, eller andre i kundens husstand, der kan have indvirkning på kundens forhold, tages under likvidation-, rekonstruktion- eller konkursbehandling.
9.1
Kunden er ved levering forpligtet til straks at fortage en grundig besigtigelse/gennemgang af det leverede. Såfremt kunden ønsker at påberåbe mangler ved det leverede, skal det ske til Selskabet straks for erhvervsdrivende eller uden grundet ophold for forbrugere.
9.2
Undlader kunden at underrette Selskabet straks efter, at kunden er blevet opmærksom på en mangel, kan kunden ikke senere gøre disse mangler gældende overfor Selskabet.
10.1
Selskabet yder ingen garanti for de leverede produkter eller ydelser, med mindre andet er aftalt.
11.1
Efter kunden skriftligt har accepteret Selskabets tilbud eller modtaget ordrebekræftelse fra Selskabet på bestilte produkter/ydelser, har kunden ikke ret til at ændre eller annullere ordren.
11.2
Vælger kunden alligevel at annullere ordren, er kunden forpligtet til at erstatte Selskabets mistede fortjeneste.
11.3
Kunden har ikke krav på at returnere varer/produkter, der er leveret i henhold til aftalen. Dette ses i sammenhæng med, at der ofte vil være tale om et speciesprodukt, da emballagen tilpasses kundens behov og produkter. Er der dog tale om standard produkter, kan disse returneres, såfremt varerne/produkterne er nye, i uskadt tilstand og ubrugte, og at Selskabet efter besigtigelse godkender returneringen. Ved returnering af varer/produkter forestår kunden transporten og afholder omkostninger til fragt.
12.1
Såfremt kunden ønsker at reklamere over eventuelle mangler, skal skriftlig reklamation fremsættes til Selskabet straks efter, at manglen er konstateret.
12.2
Efter at Selskabet har modtaget reklamation over en mangel, som bevisligt vedrører et af Selskabet leveret produkt/ydelse, vil Selskabet afhjælpe manglen snarest muligt i det omfang, det er praktisk muligt og kan ske uden væsentligt misforhold mellem afhjælpningsomkostninger og konsekvensen af den påberåbte mangel.
12.3
Selskabet er berettiget til at lade en tredjemand, der er kvalificeret til opgaven, afhjælpe manglen for Selskabets regning.
12.4
Kan kunden selv udføre afhjælpningen på virksomhedens adresse, er Selskabets afhjælpningspligt opfyldt ved fremsendelse af ny eller repareret del.
12.5
Mangelfulde dele, som er ombyttet i henhold til foranstående, skal stilles til Selskabets disposition, medmindre andet er aftalt mellem parterne.
12.6
Selskabet har dog ikke afhjælpningspligt i de tilfælde, hvor mangler skyldes, at leverancen ikke er blevet anvendt/håndteret i fuld overensstemmelse med Selskabets forskrifter, fejlagtig eller uhensigtsmæssig brug, ændringer eller tekniske indgreb, foretaget uden Selskabets skriftlige samtykke eller ekstraordinære klimatiske påvirkninger.
12.7
Selskabet er alene ansvarligt overfor kunden. Forhold vedrørende tredjemand er Selskabet uvedkommende.
12.8
Selskabet er under ingen omstændigheder ansvarlig for indirekte tab.
13.1
Selskabets erstatningspligt er maksimeret til det for opgaven fakturerede beløb.
13.2
Selskabet er ikke ansvarlig for indirekte tab, følgeskader, driftstab, tab af data og omkostninger til disses retablering og tab af fortjeneste, uanset om dette skyldes simpel eller grov uagtsomhed. I det omfang Selskabet måtte blive pålagt ansvar over for tredjemand, er kunden forpligtet til at holde Selskabet skadesløs, i det omfang et sådant ansvar rækker ud over de ovenfor fastsatte grænser.
14.1
Selskabet er alene ansvarlig efter lov om produktansvar i det omfang, loven ufravigeligt pålægger Selskabet ansvar, og at Selskabets ansvar herfor ikke lovligt måtte være begrænset.
15.1
Følgende omstændigheder medfører ansvarsfrihed, når de indtræffer efter aftalens indgåelse og forhindrer dens opfyldelse:
15.2
Arbejdskonflikter, strejker, lock-out og enhver anden omstændighed som parterne ikke har været herre over, såsom brand, oversvømmelser, hærværk, epidemi, pandemi, terrorhandlinger, krig, uforudsete militærindkaldelser af tilsvarende omfang, sabotagehandlinger, beslaglæggelse, valutarestriktioner, oprør og uroligheder, mangel på transportmidler, almindelig vareknaphed, restriktioner af drivkraftsmidler, og mangler ved leverancer fra underleverandører, eller forsinkelse med sådanne leverancer, som skyldes nogen af de i dette punkt nævnte omstændigheder.
15.3
Den part, som ønsker at påberåbe sig nogen af de nævnte omstændigheder, skal hurtigst muligt underrette den anden part om hvilken begivenhed, der er indtrådt, og hvornår det forventes, at den ophører.
15.4
Begge parter er berettigede til, ved skriftlig meddelelse til den anden, at hæve aftalen, når dens opfyldelse inden for en rimelig tid bliver umulig på grund af nogen af de i pkt. 2 nævnte omstændigheder.
16.1
Behandling af persondata sker i overensstemmelse med Selskabets persondatapolitik. Persondatapolitikken kan fremsendes ved henvendelse til Selskabet.
17.1
Selskabet behandler samtlige af kundens oplysninger fortroligt.
17.2
Selskabet er dog berettiget til uden kundens samtykke at videre give oplysninger til offentlige myndigheder, hvis dansk lovgivning forskriver dette.
17.3
Selskabet kan til en hver tid overdrage oplysninger modtaget af kunden eller om kunden, hvis dette er krævet for at forfølge Selskabets krav eller sikre Selskabets retstilling.
18.1
Hvis enkelte af Betingelserne ikke kan finde anvendelse i det konkret tilfælde, frafalder alene den enkelte bestemmelse.
19.1
Forhold mellem Selskabet og kunden er underlagt dansk ret.
19.2
Eventuelle tvister mellem parterne skal søges løst gennem forhandling. Såfremt der ikke kan opnås en mindelige løsning ved forhandling, skal tvisten indbringes for de danske domstole med Retten i Sønderborg som værneting.